Σύσκεψη για τις τιμές καυσίμων

 

Ι. Δραγασάκης: Συνολική πολιτική παρέμβαση στη λειτουργία της αγοράς πετρελαιοειδών

 

Τα προβλήματα της αγοράς πετρελαιοειδών συζητήθηκαν σε σύσκεψη που πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα, 13/8/2018, υπό τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης και υπουργό Οικονομίας και Ανάπτυξης Γιάννη Δραγασάκη και τον υφυπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Νεκτάριο Σαντορινιό με τη συμμετοχή εκπροσώπων της Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών Ελλάδος, του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Πρατηριούχων Εμπόρων Καυσίμων.

 

Κατά τη συνάντηση, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, κοινή ήταν η άποψη πως παρατηρούνται σημαντικές διαφοροποιήσεις στις λιανικές τιμές των καυσίμων στην επικράτεια οι οποίες αντανακλούν παράγοντες όπως το μεταφορικό κόστος, ιδιαίτερα στις θαλάσσιες μεταφορές, τη διάρθρωση του ανταγωνισμού στις τοπικές αγορές με την ύπαρξη σε ορισμένες περιπτώσεις ολιγοπωλιακών καταστάσεων και διαφοροποιημένων περιθωρίων κέρδους και την εποχικότητα της ζήτησης.

 

Ειδικότερα, όπως σημειώνεται, οι εκπρόσωποι των πρατηριούχων επισήμαναν και φαινόμενα αθέμιτου ανταγωνισμού εξαιτίας της παράνομης διακίνησης καυσίμων, γεγονός το οποίο δημιουργεί γενικότερες στρεβλώσεις στην αγορά.

 

Από πλευράς Ομοσπονδίας Βενζινοπωλών αλλά και των άλλων εκπροσώπων τέθηκαν και τα διαχρονικά προβλήματα της αγοράς όπως το λαθρεμπόριο, οι ύποπτες τιμές κάτω του κόστους, ο πλημμελής έλεγχος, τα κόστη μεταφοράς αλλά και επιβίωσης των πρατηρίων ακριτικών περιοχών και νησιών άγονων γραμμών κ.α.

 

Το υπουργείο Οικονομίας ανακοίνωσε πως η κυβέρνηση επεξεργάζεται μια συνολική πολιτική παρέμβαση η οποία θα απαντά στα διαρθρωτικά προβλήματα και θα αφορά στη λειτουργία της αγοράς πετρελαιοειδών σε ολόκληρη τη διάρκεια του έτους.

 

 

Στην κατεύθυνση αυτή, ήδη το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης έκανε γνωστό πως σε συνεργασία με το υπουργείο Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής επεξεργάζεται συγκεκριμένα μέτρα πολιτικής, όπως η επιδότηση του κόστους μεταφοράς στη νησιωτική Ελλάδα.

 

Σε κάθε περίπτωση, βασικός στόχος της κυβέρνησης, ξεκαθαρίζει το υπουργείο Οικονομίας, είναι ο ομαλός εφοδιασμός της αγοράς, ακόμη και των πιο μικρών και απομακρυσμένων νησιών, με καύσιμα και η αντιμετώπιση φαινομένων αθέμιτου ανταγωνισμού όπου και αν αυτά λαμβάνουν χώρα. Όπως τονίζεται στην ανακοίνωση, ο κ. Δραγασάκης διαβεβαίωσε ότι δεν θα υπάρξουν αιφνιδιασμοί και προτού ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις θα υπάρξει διαβούλευση με τα συναρμόδια υπουργεία, τις δημόσιες αρχές και τους αρμόδιους επαγγελματικούς φορείς.

 

Οι φορείς εκφράστηκαν θετικά απέναντι στην πρόθεση της κυβέρνησης αλλά περιμένουν την πράξη δεδομένου ότι παρόμοιες θέσεις είχαν και προηγούμενοι υπουργοί και κυβερνήσεις αλλά στην πράξη δεν έγιναν πολλά.

 

Η Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος

 

Στη σύσκεψη, η  Ομοσπονδία Βενζινοπωλών Ελλάδος επεσήμανε ως προς τις τιμές κάποιων περιοχών ότι το φαινόμενο δεν είναι τωρινή ούτε μπορεί η κυβέρνηση να «θυμάται» το πρόβλημα κάθε φορά που το σηκώνουν τα μέσα ενημέρωσης. Οι ίδιες σχεδόν διαφορές τιμών υπάρχουν σε όλο το χρόνο και όχι μόνο τον Αύγουστο. Το θέμα είναι να λυθεί και όχι να προβάλλεται, πολλές φορές με λαϊκιστικό τρόπο.

 

Προς επαλήθευση των θέσεών της η ΟΒΕ κατέθεσε τα παρακάτω στοιχεία στη σύσκεψη.

 

 

Ανάλυση τιμών αμόλυβδης-95 ορισμών νομών

 

13/8/2018

 

Διαφορά μέσων λιανικών τιμών αμόλυβδης-95,

5 Ιανουαρίου  – 3 Αύγουστου 2018

 

5/1 Ελλάδα –Κυκλάδες: 1,540 - 1,784=0,244

3/8 Ελλάδα –Κυκλάδες: 1,643 - 1,880=0,237

Αύξηση: στην Ελλάδα:0,103  στις Κυκλάδες:0,095

 

5/1 Ελλάδα –Δωδεκάνησος: 1,540 - 1,665= 0,125

3/8 Ελλάδα –Δωδεκάνησος: 1,643 - 1,797= 0,154

Αύξηση: στην Ελλάδα:0,103  στη Δωδεκάνησο:0,132

 

5/1 Ελλάδα – Κέρκυρα: 1,540 - 1,576=0,036

3/8 Ελλάδα – Κέρκυρα: 1,643 - 1,694=0,051

Αύξηση: στην Ελλάδα:0,103  στην Κέρκυρα:0,118

 

5/1 Ελλάδα- Καστοριά: 1,540 - 1,581=0,041

3/8 Ελλάδα- Καστοριά: 1,643 - 1,665=0,022

Αύξηση: στην Ελλάδα:0,103  στην Καστοριά:0,089

 

Διαφορά τιμών χονδρικής από μ.τ.χ. Ελλάδας

 

5/1 Ελλάδα 1,581 (χονδρική τιμή)

3/8 Ελλάδα 1,566 (χονδρική τιμή)

 

Διαφορές στις χονδρικές τιμές με τις μ.χ.τ. Ελλάδος

 

5/1 Κυκλάδες 1,699 Δ: 0,118

3/8 Κυκλάδες 1,670 Δ:0,109

5/1 Διαφορά λ.τ. Ελλάδος – Κυκλάδων: 0,244

5/8 Διαφορά λ.τ. Ελλάδος – Κυκλάδων: 0,237

 

 

5/1 Δωδεκάνησος  1,626 Δ: 0,045

3/8 Δωδεκάνησος 1,629 Δ:0,63

5/1 Διαφορά λ.τ. Ελλάδος – Δωδεκανήσου: 0,125

5/8 Διαφορά λ.τ. Ελλάδος – Δωδεκανήσου: 0,154

 

5/1 Κέρκυρα 1,583 Δ:0,002

3/8 Κέρκυρα 1,573Δ: 0.007

5/1 Διαφορά λ.τ. Ελλάδος – Κέρκυρας: 0,036

5/8 Διαφορά λ.τ. Ελλάδος – Κέρκυρας: 0,051

 

5/1 Καστοριά 1,570 Δ:-0,011

3/8 Καστοριά 1,550 Δ:-0,016

5/1 Διαφορά λ.τ. Ελλάδος – Καστοριάς: 0,041

5/8 Διαφορά λ.τ. Ελλάδος – Καστοριάς: 0,022

 

 

ΠΑΡΑΤΗΡΗΣΕΙΣ

 

Από την ανάλυση παρατηρούμε ότι οι διαφορές τιμών στους ίδιους νομούς από τις μ.τ. παραμένουν σταθερά στα ίδια πάνω- κάτω επίπεδα.

 

  • Σε όλες τις περιπτώσεις η χονδρική τιμή είναι αυξημένη προς τους νομούς σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα.
  • Μέρος αυτής της διαφοράς εκφράζεται στις λιανικές τιμές. Παράδειγμα: στις Κυκλάδες στις 3/8 η χ.τ. ήταν ακριβότερη κατά 0,109 ή 11 λεπτά περίπου από τη μ.χ.τ. Ελλάδος και η λιανική κατά 0,237€/λ ή 23,7 λεπτά. Αν προσθέσουμε  στο κόστος αγοράς και τον ΦΠΑ της διαφοράς από την τελική τιμή που είναι 6 λεπτά, τότε η διαφορά κόστους, χωρίς υπαιτιότητα του πρατηρίου,  πλησιάζει στα 17 λεπτά. Συνεπώς μιλάμε μόνο για το υπόλοιπο της διαφοράς που είναι λιγότερο από 7 λεπτά.
  • Οι ακραίες διαφορές σε κάποια πρατήρια νησιών θα πρέπει να εξετάζονται χωριστά και ειδικά για τις αιτίες τους. Δεν είναι νοητό για τις ακραίες περιπτώσεις να επιβάλλεται σε όλο τον κλάδο πλαφόν.
  • Υπάρχουν πρατήρια που αν επιβληθεί πλαφόν δεν θα είναι βιώσιμα για όλο το χρόνο και θα κλείσουν με πολλαπλάσιες ζημίες για την τοπική οικονομία.
  • Θα πρέπει να εξετασθεί το μέτρο της εξειδικευμένης επιδότησης τιμών ή κινήτρων για πρατήρια ευαίσθητων περιοχών και «άγονων γραμμών» και όχι να επιβληθεί πλαφόν.
  • Το πρόβλημα του ανταγωνισμού πάντα υπάρχει αλλά με τις τόσες ιδιομορφίες, ιδίως των νησιών δεν μπορεί να επιλυθεί. Προφανώς χρειάζονται άλλα μέτρα.
  • Παλιότερες επιβολές πλαφόν, τελικά όχι μόνο απέτυχαν αλλά είχαν και παρενέργειες όπως η τιμή αγοράς καυσίμου από το πρατήριο να είναι μεγαλύτερη από την τιμή πώλησης!

 

Το κύριο θέμα των ακριβών τιμών είναι οι φόροι και σε δεύτερο λόγο οι τιμές διυλιστηρίου.

 

Πηγή: eea.gr

 

Σχετικές δημοσιεύσεις